Monday, April 16, 2007

Digitalt Motstånd: Second Life

Nu kanske det kommer poppa upp flertalet blogginlägg med samma innehåll, men det beror på att jag inte lyckas få upp detta inlägget på bloggen även jag valde att publicera det häromdagen. Det är mystiskt!

Jag minns när jag för några veckor sedan läste en massa artiklar i svenska och utländska tidningar som handlade om MMO (Massive Multiplayer Online)-spelet Second Life. Spelet, om man ens kan kalla det för spel är en virtuell värld som i korthet går ut på att leva ett "andra liv" i. Man kan göra lite vad som helst, som att bygga byggnader och monument eller öppna butiker, köpa mark, eller bara gå runt och lära känna människor.

Det som uppmärksammades i media var att företag, partier och andra fått upp ögonen för Second Life som nu har 4,4 miljoner registrerade användare. När Le Pens extremhögerparti började sprida rasistisk reklam i Second Life satte det igång massiva protester i hela Second Life och man kunde läsa om organisationer som demonstrerade för demokrati och mot kommersialism. En specifik organisation som jag tycker är intressant är SLLA (Second Life Liberation army) som främst använder sig av direktaktion. Detta genom storma möten för olika företagsuppvisningar, detonera virtuella bomber som syns som rökmoln framför olika byggnader för företag eller anordnat blockader.

Jag tycker det är väldigt intressant att det bildats sådana här grupper, det finns ju ingen form av polis eller annan ordningsmakt i Second Life vilket gör sådana här aktioner helt legitima. Linden Labs som står bakom Second Life har inte heller försökt sätta stopp för dessa aktiviteter, och frågan är om det är möjligt utan att inskränka på den frihet användarna har i sitt skapande i spelet, vilket ju är anledningen till populariteten. Som helt utomstående och således opåverkad tycker jag det är himla kul att se utvecklingen. Kan det bli så att ett spel/community växer sig så stort att skaparna tappar greppet om det och inte längre är herrar över sin kreation? Personligen hoppas jag just på detta. Jag skulle gärna se en utveckling där användarna själva tar tag och förändrar Second Life efter tycke. Först då kan man ju egentligen kalla det för "Second Life".

Sådana aktioner och protester som SLLA utför tycker jag till viss del är helt o hållet i sin ordning, då det inte strider mot reglerna i Second Life. Jag tycker också det är lite spännande att folk blir så insatta och engagerade i ett spel att de väljer att kämpa för det och förändra det de kallar orättvisor. Sen kan man ju alltid fundera kring hur man väljer ut företagen, på vilka premisser man bestämmer att det här eller det där företagen är ett elakt kapitalistiskt företag som inte borde få figurerar i denna "värld". Jag har själv inget Second Life konto, men jag kan tänka mig att det lätt blir lite godtyckligt vilka företag som undslipper aktioner, och vilka som inte slipper det. Många människor livnär sig på Second Life, då det till skillnad från många andra spel går att handla med riktiga pengar inom spelet. På så vis är det möjligt att ruinera folk genom att förstöra eller blockera deras affärsverksamhet.

SLLA
vill även skapa ett mer demokratiskt Second Life, där alla avatarer (användarens motsvarighet i spelet) har rösträtt och ska kunna rösta fram vem som ska få makt i spelet, istället för att som det är nu då Linden Labs har obegränsad makt. Man kan säkert då tycka att det är lite intressant att de själva sätter sig själva över andra och förstår för sådana de inte gillar. Skulle det dessutom bildas liknande organisationer som SLLA, som istället tar betalt från företag för att hålla SLLA och liknande föreningar i schack på samma vis som SLLA och störa möten och liknande. Det är ju iofs inget fel i det kan man tycka, då allt är i sin ordning i detta community, men samtidigt så kan det ju förstöra för andra användare som inte riktigt vill bli indragna i olika grupperingars konflikter där det inte råder någon form av ordning. Det är detta som gör att jag kanske inte helt och hållet fullt ut stödjer SLLAs tillvägagångsätt, även om jag kanske råkar sympatisera med dem just i det de gör. För får de göra som de vill, så får ju alla göra som de vill, och det blir genast en sorts anarki som inte riktigt bygger på gemensam respekt, utan mer på vem som har mest pengar att lägga på Second Life, mest tid att tillbringa vid datorn och mest kunskap i hur man programmerar mest förödande script och applikationer.

Jag länkar här till en enkel och övergriplig artikel om Second Life och liknande för den som är intresserad av att få lite bakgrundsinformation;
http://www.e24.se/dynamiskt/it_telekom/did_14835098.asp

/Thomas

NP: The Cure - Fascination Street

2 comments:

Olof said...

Lite kusligt är det...kräva röstrött i ett spel skapat och ägt av ett företag...SL är ju ett ruskigt bra exempel på när spel gränsar till något mer än ett spel, garanterar att forskarna sitter som iglar och observerar hur mikrosamhället framskrider =)

2MAS said...

jo det är himla intressant att se hur det kommer att utvecklas. För kommer tillräckligt mycket folk att börja kräva rösträtt, så blir de ju tvugna att ge med sig. De har ju än då utsagt sig för att ha skapat en så verklighetstrogen värld som möjligt. Voila, här kommer världen med allt vad den innebär liksom=)