Tuesday, April 24, 2007

Integritet: Google

Det här bloginlägget kommer vara lite gränsöverskridande kan man säga. Det gäller väl säkerligen för många inlägg och ämnen man kan ta upp, men just detta skulle likaväl kunna ha hamnat under "Digitalt Motstånd". Dock tänker jag titta på fenomenet ur en annan synvinkel.
Jag tänker skriva om Google. Google är något som alla säkert känner till, världens förmodligen mest populära och bästa sökmotor. Hur många gånger har man inte fått svaret från lata, tröga föreläsare att "har du försökt att googla?" (Datalingvistisk Projektkurs vt-05).

Jag råkade nämligen för ett tag sedan hamna på en sida som handlade om Google som heter "Master Plan - About the power of Google" och är en del av ett kandidatarbete skrivet av Ozan Halici och Jürgen Mayer från Ulms universitet i Tyskland. Arbetet är i form av en dokumentärfilm som de två studenterna gjort. Då jag själv har en google-mail och ofta använder mig av googles funktioner, exempelvis skriver dessa inlägg i deras Google-docs (en kopia på Microsofts Word) blev denna film väldigt intressant att se.
Dokumentären börjar med att man får en överblick över Googles starka sökmotorövertag. I hela världen har Google 44,1% av marknaden när det kommer till sökmotorer, Yahoo som ligger på andra plats har bara 28,7%. Tittar man enbart i Tyskland ser man att Google där har nästan 90% av marknaden, vilket sopar mattan med konkurrenterna Detta övertag och popularitet kan förklaras med att algoritmen PageRank som grundarna av google utvecklade 1997 på Stanford University där de studerade, visade sig vara såpass mycket bättre än alla andra existerande sökmotorer att antalet nöjda användare ökade lavinartat.
Google är idag ett av de störst växande företagen i världen, Halici och Mayer presenterar att 99% av intäkterna kommer från reklamannonsförsäljning. Tanken med Google var från början att det inte skulle handla om att tjäna pengar, utan att göra världen till "en bättre plats" då all information ska vara tillgänglig för alla. I filmen börjar skaparna här lite skeptiskt fundera kring tanken att google då kommer att kunna kontrollera all information.
Om man tittar på Google idag så finns sökmotorn tillgänglig på över 100 språk, dessutom så finns det en massa olika gratisfunktioner man kan lägga in på sitt googlekonto eller bara använda sig av när man är på googles sida. Exempelvis kan man spela Pacman, läsa nyheter, titta på fotbollsvideos och annat. Sammanlagt finns över 70 sådana här funktioner som man kan välja att ha aktiverade på sitt konto. Allt detta avslöjar enligt filmskaparna mer och mer om användarnas privatliv för Google vilket sedan är möjligt att komma åt för sökmotorn.

Liknande kan man se på Google-mail, eller g-mail som det kallas. En mailtjänst som google erhåller gratis för vem som helst. Där får man 3GB gratis utrymme, vilket medför att man praktiskt taget inte behöver radera mail eller liknande. All denna enorma mängd datautrymme finansieras med reklamintäkter. Alla inkommande och utgående mail kopplas till speciella nyckelord som sedan gör att reklamen i mailen anpassas för användaren. På så vis vet Google allt om mailens innehåll och kan sortera dem efter nyckelord.
Ett annat sätt som google använder sig av för att få reda på information om sina användare är att googlehemsidan sätter en cookie på användardatorn som är gällande fram till 2038.

Sittande på all denna information påpekar Halici och Mayer att Google lätt skulle kunna skapa register på sina användare med detaljerade profiler. Detta är givetvis något som Google förnekar, och efter en rättegång återhåller sig google mot att skicka vidare information till amerikanska regeringen som vill använda informationen i forskningssyfte.
Dock, har man i filmen intervjuat en föredetta CIA-agent vid namn Robert David Steele, som menar på att Google och CIA har och har haft ett bra samarbete, samt att Google i början av sin karriär mottog pengar från just CIA.

Sist men inte minst nämns i filmen även att Google har ett samarbete med en viss Dr. Craig Venter som sysslar med genforskning. Google med sitt Googleware®, kan erbjuda väldiga tekniska resurser samt en databas större än vad den amerikanska staten själv kan komma fram med. Enligt Dr. Venter skulle Google inom en snar framtid kunna erbjuda sina användare en tjänst där man kan se över vilka ärftliga sjukdomar och liknande man kan drabbas av. På så sätt får företaget även en inblick i sina användare på ett helt annat sätt. Likt det projekt på Island där man sålt rättigheterna att hantera befolkningens genetiska information till ett stort företag.

Nu skall det givetvis nämnas att Google själva förnekar det mesta i den här dokumentären, och mycket som pratas om i filmen är ju främst spekulationer i vilken kapacitet företaget faktiskt har. Men jag tycker ändå det är intressant att se och även fundera kring. Till vilket nivå och med vilken rätt kan ett företag använda sig av alla information man kan harva in från sina användare. Och med vilken rätt anser man sig kunna laborera med detta? Forskning har ju i alla tider kunna argumentera för hur viktigt det är med man sysslar med och kunnat visa på varför det är helt i sin ordning med det man sysslar med. Men faktum kvarstår, man samlar inte en mängd information bara för samlandets skull, och frågan är till vad man vill använda det och vem som har tillgång till det.

I och med att jag skriver detta i google docs, så lär väl jag bli klassad som en liten rebell som skriver elakheter om Google. Till mitt försvar kan jag då säga att jag är jättesnäll och inte alls vill google något illa=).

Ta gärna en titt på filmen, den är riktigt intressant: http://www.masterplanthemovie.com/

NP: Dismantled - Purify

No comments: