I takt med att mer och mer människor använder sig av Internet, har speltillverkarna spottat ut otaliga onlinespel, där man kan interagera med andra människor över hela jorden i samma spel. Mest populärt och som man idag nästan inte kan undgå att ha hört talas om är "World Of Warcraft", företaget Blizzards grafikmässigt starkt barnfilmsinspirerade spel som lockat miljontals användare världen över. Precis som många andra fenomen som kommit med Internet är onlinespel en jättemöjlighet för människor som spelar spelen att knyta kontakter och kunna spela med människor på andra sidan jordklotet. Idag omsätter spel som "World Of Warcraft", "Star Wars Galaxies", "Eve online" med andra enorma summor. Onlinespel är jättepopulärt och framtiden för dataspel och tv-spel ligger med stor säkerthet i just onlinespel där folk kan interagera med andra spelare världen över. I och med att det är så stort och växer så fort, förekommer det givetvis även vissa problem. Möjligheterna skapar tjuven heter det, och det gäller även i onlinespel.
Trots att det i många onlinespel finns regler, så är de i det stora inte svåra att gå runt. Ett fall som blev omtalat i onlinespelkretsar var när användaren Nightfreeze som i spelet "Eve Online" lyckades blåsa mängder med användare på stora summor pengar, genom att påstå sig ha bildat en pool för att köpa ut ritningarna till ett bra rymdskepp (För att läsa mer om denna incident kan jag hänvisa till Olofs blog (biotechisgodzilla.blogspot.com/). Liknande problem har funnits att läsa om i den virtuella världen "Second Life".
Det gemensamma för båda dessa virtuella världar är att man har en valuta som går att köpas för pengar från vår fysiska reella värld.
Att begränsa sig med att ha en valuta som man bara kan handskas med i spelet och som inte på något sätt är kopplad till pengar i den reella världen är ingen säkerhet givetvis. I många andra spel förekommer annan form av "fusk" där användare jobbar upp en karaktär till en hög nivå, eller samlar på sig en viss mängd föremål och sedan säljer detta till högstbjudande på forum eller auktionssajter.
Exempelvis har det i Kina och Rumänien bland annat vuxit fram företag som sysslar med att jobba upp karaktärer för att sälja till folk som av någon anledning inte vill spela upp en karaktär från början. Genast kan man ställa frågan, är detta verkligen etiskt rätt? Sofie skriver om detta i ett inlägg i sin blog (janiseed.blogspot.com/), där hon belyser olika synsätt på hur man skulle kunna rättfärdiga respektive orättfärdiga ett eventuellt säljande.
Sofie skriver även att hon inte kan tänka sig något fall där det är etiskt försvarbart att köpa en karaktär. Min första tanke var precis den samma. Men så kom jag att tänka på när jag var yngre och samlade på hockeybilder (ett fenomen som tyvärr verkar utdött idag). Jag samlade på det New York baserade laget Rangers och hade kompletta samlingar i märkena Parkhurst och Ultra. För att få ihop de bilder man ville, köpte man hockeybildspaket i affären och bytte sedan bilder fram och tillbaka. Det fanns speciella tidningar som höll koll på vilka kort som mer värdefulla än andra beroende på hur sällsynta de var.
Efter ett tag, när hockeybilderna slog igenom hårt, öppnades små affärer där man kunde köpa vilka bilder man ville. De kostade mer än vad ett paket gjorde, men man fick specifikt det kortet man ville ha och kunde lätt konkurera ut andra om man exempelvis förhandlade om ett lite större byte med "mer värda kort". Istället för att köpa paket efter paket med bilder för att kanske få en bild på Mark Messier, eller för att hitta någon någorlunda lika åtrovärd bild att byta mot en Messierbild, så kunde jag nu för en slant köpa mig den bilden jag ville ha. Frågan uppkom givetvis om det var schysst eller inte och liknande att man gjorde på det här viset.
Nu är jag medveten om att liknelsen inte är jättebra då det bland annat rör sig om mycket större lopp i fallen där man handlar med karaktärer i onlinespel, sedan finns det faktiskt regler som speltillverkaren kräver att användaren i de flesta onlinespel ska godkänna och efterfölja och som innebär att man inte får sälja karaktärer eller liknande. Då regler egentligen inte alls måste ha med etik att göra, så struntar jag helt och hållet att ens diskutera dem. Problemet som man pratar om när det handlar om försäljning och "fuskande" av karaktärer och utrustning i onlinespel grundar sig, precis som i mitt hockeykortsexempel, att det är oschysst och orättvisst för de som kämpat och slitit med sina karaktärer och jobbat för att komma någonvart. Här har man spelat i ett år, eller samlat kort i ett år, så kommer en nisse och slänger upp lite stålar och köper en mins lika bra samling/karaktär som den jag har. Det går ju inte.
Eller gör det det?
Jag vill kanske vara en ninja, som inte följer ett gilles regler. Min tolkning av hur jag vill spela spelet kan vara på så vis.
Det jag undrar är vems utgångspunkt man ska gå efter. Kan det vara så att jag som spelar spelet varje dag i flera timmar och har gett mitt yttersta för att skapa min karaktär har rätt? Kanske kan det vara så att jag överdriver? Om någon vill spela ett spel med en superkaraktär från början och är villig att slänga ut en slant för det, är det då fel inställning? Självklart kan man argumentera för att spelet eller samlandet förlorar sin mening när man bara kan fixa det man vill ha direkt. Man lär tröttna på spelet rätt fort, och det är ju tillverkarens mardröm. Men är det fel synsätt för det? Går det inte att etisk försvara sitt agerande? Det tror jag nog.
Även om det i många fall kan vara svårt. Man har i tidningar kunnat läsa om tragiska händelser; kinesen Qui Chengwei vann i spelet "Legend Of Mir 3" ett svärd som han lånade ut till sin vän, som i sin tur sålde det för 870 dollar utan att dela med sig av vinsten. Då polisen inte kunde göra något åt saken, slog Qui i sin ilska ihjäl sin före detta vän. Likadant finns en händelse där en mamma hävdade att anledningen till hennes sons självmord berodde på ett rån han blivit utsatt för i spelet "Everquest". Dessa saker kan man anse att förövarna i frågan bär ansvaret för, och i och med att man kan förstöra för andra människor i spel genom "fusk" eller lureri så är det inte etiskt korrekt.
Men vi talar om om onlinespel, där folk från hela världen och tusentals olika kulturer agerar.
Det är lite samma problem som i diskussionen kring integritet, hur definerar man integritet? Det är möjligt att det med tiden växer fram en sorts Internetkultur med speciella normer och oskrivna regler eller liknande man kan gå efter. Men jag kan mycket väl tänka mig att någon etiskt kan försvara sitt i någon annans ögon "fuskande".
NP: [:SITD:] - Firnament
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
3 comments:
"Då regler egentligen inte alls måste ha med etik att göra, så struntar jag helt och hållet att ens diskutera dem."
Mja, mjä. Jag förstår vad du menar, men jag tycker nog att man väl kan ta upp diskussionen om etiken i att följa eller bryta regler och avtal som man godkänt.
Oj nu lyckades jag ta bort mitt inlägg, så det blir att skriva om allt igen=).
Du har helt rätt, jag formulerade mig lite väl bryskt kanske. Jag tyckte dock att min text skulle bli sjukt lång om jag skulle gå in på det området. Självklart är det värt en diskussion ifall regelbryte är etiskt korrekt eller inte. Ungefär som när man kopierar en CD-skiva, lånar ut en CD-skiva eller bok eller liknande till en kompis. Är det etiskt korrekt? Det är likväl ett regelbrott så att säga.
Post a Comment